Közlemény!


Társasházi közös képviselők kötelező regisztrációja

Tájékoztatom, a Békés Városában működő társasházak közös képviselőit, valamint társasházi intézőbizottságok elnökeit, hogy a társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény 55/A. § (2) bekezdése és 64/A. §-a alapján 2025. év május hó 1. napja után kizárólag akkor láthatja el a közösség ügyintézését, ha az ingatlan-nyilvántartásba a társasház törzslapjára bejegyzésre kerül, azaz a tisztség keletkezésének a tényét az ingatlanügyi hatóság az erre irányuló kérelme alapján, az ingatlan-nyilvántartásba – a társasház törzslapra – bejegyezte.

A közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke jogosult a közösség képviseletének ellátására bíróság és más hatóság előtt. E tisztségviselők megválasztása kötelező, mert a társasház jogi személyiséggel nem rendelkező jogalany, amelynek törvényes képviseletét vagy a közös képviselő, vagy az intézőbizottság elnöke látja el. A jegyzői hatáskörbe tartózó társasházak feletti törvényességi felügyelet során a közös képviselővel vagy intézőbizottság elnökével tarthat hivatalos kapcsolatot, tőle kérhet be okiratokat.

A társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény (a továbbiakban: Társasházi tv.) 55/A. § (1) bekezdése értelmében a társasházi tisztségviselők nyilvántartásának célja, hogy a közösség ügyintézését ellátó tisztségviselők e törvényben meghatározott adatainak országosan nyilvános közzétételével megvalósuljon a társasházak működésének transzparenciája, a jegyző társasházak felett gyakorolt törvényességi felügyeletének hatékonysága biztosított legyen, továbbá a társasházak és a közösség jogait és kötelezettségeit érintő hatósági eljárások során a megfelelő kapcsolattartást elősegítse.

A Társasházi tv. 27/A. § (2) bekezdés szerint a törvényességi felügyeletet gyakorló jegyző hivatalból ellenőrzi, hogy a társasház

a) alapító okirata, szervezeti-működési szabályzata és azok módosítása megfelel-e a jogszabályoknak,

b) működése, közgyűlési határozata megfelel-e a jogszabályoknak, az alapító okiratnak és szervezeti-működési szabályzatnak, és

c) működése megfelel-e a közgyűlési határozatokban foglaltaknak.

Kérdésként merült fel, hogy a társasház közös képviselője vagy intézőbizottság elnöke, valamint a társasházi beszámoló benyújtásának tényfeljegyzésével kapcsolatban a bejegyzési eljárás során milyen okiratokat fogadhatnak el az ingatlanügyi hatóságok, a kérelmet ki nyújthatja be, mellőzhető-e a jogi képviselet?

A Békés Vármegyei Kormányhivatal Földhivatali Főosztálya a fenti kérdésre a következő választ kapta az irányító minisztériumtól: „Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Inytv. vhr.) 21. § 38. pont b)-e) alpontjai szerinti tények bejegyzését a társasház kérelmére jegyzi az ingatlanügyi hatóság. A társasházat az eljárás során a közös képviselő, illetve az intéző bizottság elnöke képviseli a Társasházi tv. 50. § (1) bekezdése és 55/D. §-a alapján. Az eljárás során a jogi képviselet kötelező, a jogi képviselő részére a közös képviselő vagy az intéző bizottság elnöke adhat meghatalmazást. Bejegyzés alapjául szolgálhat a közgyűlésen meghozott határozatról kiállított határozat-kivonat, melyet a közös képviselő, illetve az intéző bizottság elnöke ír alá. A határozat-kivonatot ügyvéd ellenjegyzi. Lehetséges az is, hogy a közgyűlésről készített jegyzőkönyvet ellenjegyzi ügyvéd, ennek azonban feltétele, hogy az ügyvéd a közgyűlésen részt vegyen. A közgyűlésen hozott határozatokat közjegyző is tanúsíthatja, ha a közgyűlésen részt vett, de arra is van lehetőség, hogy a közgyűlésen meghozott határozatról közjegyző előtt nyilatkozik a közös képviselő, illetve az intézőbizottság elnöke, és a közjegyző a nyilatkozatot foglalja közokiratba.”

 

Békés, 2025. április 16.

Tárnok Lászlóné

jegyző


Kövesd a BékésMátrixot a Facebook-on a legfrissebb békési információkért!

Cimkék:


közlemény