Szentháromság vasárnapja - családi vasárnap


A Pünkösd utáni vasárnapot a keresztyének Szentháromság-vasárnapként ünneplik. Ebben jut kifejezésre az, hogy a keresztyének hite szerint az Úr mint Atya, Fiú, Szentlélek, teljes Szentháromság, egy és örök, igaz Isten jelenti ki magát az embereknek. Ez a nap a békési reformátusoknál – immáron harmadik alkalommal – családi vasárnap is egyben.

A Második Helvét Hitvallás, egyházunk egyik hitvalló irata, így vall a Szentháromságról (3.fejezet):
Istenrõl, az Õ egységérõl és a Szentháromságról
1. Hisszük és tanítjuk, hogy Isten az Õ lényére vagyis természetére nézve egy, aki önmagától van, önmagában mindenekre elégséges, láthatatlan, test nélkül való, véghetetlen, örökkévaló, minden dolognak, úgy a láthatóknak, mint a láthatatlanoknak teremtõje, a legfõbb Jó, élõ és mindeneknek életet adó, mindeneket megtartó, mindenható és mindenek felett bölcs, kegyelmes és irgalmas, igaz és igazmondó. Ámde irtózunk a többistenítéstõl, mert világosan meg van írva: A te Urad Istened egy Isten (5 Móz. 6,4). Én vagyok a te Urad Istened, ne legyenek tenéked idegen isteneid Én elõttem (2 Móz. 20,3). Én vagyok az Úr és több nincs, rajtam kívül nincs Isten! És nincs több Isten nálam, igaz Isten és megtartó nincs kívülem. (Ésa. 45,5.21) Az Úr, az Úr, irgalmas és kegyelmes Isten, késedelmes a haragra, nagy irgalmasságú és igazságú. (2 Móz. 34,6)
2. Mindazáltal hisszük és tanítjuk, hogy ugyanaz a véghetetlen, megoszthatatlan egy Isten, személyeire nézve szétválaszthatatlanul és összeelegyíthetetlenül különbözõ, tudniillik Atya, Fiú és Szentlélek, úgy hogy az Atya öröktõl fogva szülte a Fiút; a Fiú kibeszélhetetlen módon született, a Szentlélek pedig mindkettõtõl származik, még pedig öröktõl fogva és mindkettõvel imádandó; úgy, hogy nincs három Isten, hanem van három személy, akik egyenlõ lényegûek, egyformán örökkévalók és egyenlõk, míg lényökre nézve különbözõk és rendre nézve egyik a másiknak elõtte van, ám anélkül, hogy valamely egyenlõtlenség volna közöttük. Mert természet vagyis lény tekintetében annyira egyesülve vannak, hogy egy az Isten, és az isteni lény közös az Atyával, a Fiúval és a Szentlélekkel.
3. A szentírás ugyanis a személyek világos megkülönböztetését tanítja nekünk, amennyiben az angyal a szent szûzhöz egyebek között így szól: A Szentlélek száll tereád és a magasságban lakozó Istennek ereje árnyékoz meg téged; annakokáért is, ami tõled születik, mivelhogy szent lesz: Isten Fiának hivatik. (Luk. 1,35) De meg Krisztus keresztelésekor is mennyei szózat hallatszott, mely ezt mondá Krisztus felõl: Ez az én szerelmes Fiam. (Máté 3,17) És a Szentlélek galamb alakjában megjelent. (Ján. 1,32) És midõn az Úr megparancsolta tanítványainak a keresztelést, meghagyta, hogy kereszteljenek az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevébe. (Máté 28,19) Más helyen így szól az evangéliomban: Szentlelket küld az Én Atyám az Én nevemben. (Ján. 14,26) Ismét: Mikor eljövend ama Vigasztaló, akit Én bocsátok néktek az Atyától, az igazságnak Lelke, aki az Atyától származik, Õ bizonyságot tesz Énrólam. (Ján. 15,26) Egy szóval: elfogadjuk az apostoli hitvallást, amely igaz hitet tanít nékünk.

Kövesd a BékésMátrixot a Facebook-on a legfrissebb békési információkért!