Elkészült az ÁSZ jelentése Békés Megye Önkormányzatáról


Domokos László ÁSZ elnök egyszerre jelentette meg minden megye adatait, a helyi médiumok személyre szólóan kapták kézhez a jelentést:

Békés Megye Önkormányzata pénzügyi helyzetének ellenőrzéséről

A megyei önkormányzatok ellenőrzésének indokoltsága

Magyarország jelenlegi gazdasági nehézségei nagy részben a korábbi időszakok rendezetlen közpénzügyeire és a magas adósságállományra vezethetőek vissza. A 2010-es év megmutatta, hogy a kockázatok egy része nem a központi költségvetéshez, hanem az államháztartás helyi szintjéhez kötődik. Az önkormányzati rendszerben megjelenő gazdálkodási nehézségek, a pénzforgalmi hiány növekedése, valamint az eladósodásból adódó veszélyek miatt az Állami Számvevőszék a helyi önkormányzatok pénzügyi helyzetének ellenőrzéséről döntött. Az ÁSZ által végzett kockázatelemzés azt mutatta, hogy elsőként a középszinten működő – mindenekelőtt a megyei, majd a megyei jogú városi – önkormányzatok ellenőrzése indokolt.

Az ellenőrzés célja annak értékelése volt, hogy a megyei önkormányzatok biztosították-e a tartós pénzügyi egyensúlyt, hasznosultak-e a gazdálkodási rendszer korábbi ellenőrzése során a pénzügyi egyensúly javítására tett szabályszerűségi és célszerűségi javaslatok. Az ellenőrzést a 2007-2010 közötti évekre vonatkozóan végeztük, valamint lehetőség szerint kitértünk a helyszíni ellenőrzést megelőző utolsó negyedév végéig terjedő időszakra.

Békés Megye Önkormányzata pénzügyi egyensúlyi helyzete

A Békés Megyei Önkormányzat adóssága jelentősen nőtt az ellenőrzött időszakban. Az adósságállomány 2007-2010 között 0,04 milliárd Ft-ról 15,4 milliárd Ft-ra emelkedett. A vizsgált időszakban az Önkormányzatnál – a CLF módszer szerint –a folyó költségvetés egyenlege pozitív volt, működési forrástöbblet keletkezett annak ellenére, hogy az illetékbevétel, valamint a központi forráskivonás hatására az átengedett szja és az állami támogatások csökkentek. A működési többletet a feladat ellátási struktúra átalakításával és a saját bevételi források növelésével érték el. A bevételi források növelése és a kiadások csökkentése nem csak ellensúlyozta a kieső bevételeket, hanem tartalékok képzését is lehetővé tette. A vizsgált időszakban a működési jövedelem 6,5 milliárd Ft megtakarítást mutatott, amely forrásul szolgálhatott az Önkormányzat fennálló tőketörlesztési kötelezettségeinek teljesítéséhez, valamint fejlesztéseinek finanszírozásához. A vizsgált időszakban az Önkormányzat 17,6 milliárd Ft értékű beruházást folytatott és indított el, amelyből 2010. év végéig 10,4 milliárd kifizetés teljesült. Felhalmozási költségvetésének egyenlege folyamatosan negatív volt, amely 2007-2010 között összesen 7,8 milliárd Ft felhalmozási forráshiányt okozott. A felhalmozási hiány finanszírozását a 2007. évben kibocsátott kötvényből származó bevételből és az annak befektetéséből származó hozamokból biztosították. A befektetésekből 2007-2010 között összesen 5,9 milliárd Ft hozamot értek el, a felmerült kamat 0,8 milliárd Ft volt.

Az Önkormányzatnál működési hiány nem volt a kiadáscsökkentő intézkedések működési megtakarításai, valamint a bevételnövelő intézkedések következtében a 2007-2010. évek között. Az átmeneti likviditási problémák kezelésére a 2010. évben szükség volt rulírozó jellegű áthidaló hitel felvételére, amelyet a lejárat végén egy összegben törlesztettek.

Az Önkormányzat 2010. év végi pénzintézeti kötelezettségéből 13,5 milliárd Ft (88,2%) a fejlesztési célú kötvények kibocsátásából, 0,03 milliárd Ft a 2007. évet megelőzően gyermekkönyvtár és múzeum fejlesztésére állami kamattámogatás mellett felvett fejlesztési hitelből, 1,8 milliárd Ft pedig a likviditás biztosítására a 2010. évben felvett rulírozó jellegű áthidaló hitel felvételéből keletkezett. E kötelezettségek visszafizetése miatt az Önkormányzatnak a 2011-2013. években 0,01 milliárd Ft és 9,4 millió CHF tőketörlesztést és kamatot[1] kell teljesítenie. A 2013. évet követő években a jelenleg ismert pénzintézeti kötelezettségek miatt várhatóan 0,03 milliárd Ft és 71,2 millió CHF összegű adósságszolgálati kifizetést kell teljesíteni Az Önkormányzat 2010. év végi szállítói tartozás állománya 0,8 milliárd Ft, ebből lejárt 0,2 milliárd Ft volt. A lejárt szállítói tartozás állomány 97,4%-a a Kórháznál keletkezett. A 2011-2013. évi, továbbá az azt követő időszakra vonatkozó pénzintézeti és szállítói kötelezettség teljesítésére a kockázatkezelési szabályzatban meghatározott kockázati alap és a fedezeti tartalék vagyon, valamint az előző évi pénzmaradvány és az előző évről áthúzódó OEP támogatások vehetők figyelembe finanszírozási forrásként.

A fejlesztésekhez kapcsolódó aktív pályázati tevékenység eredményeként a 2010. évet követően 7,2 milliárd Ft kötelezettséget vállalt az Önkormányzat, amelynek 91,%-át (6,6 milliárd Ft-t) európai uniós forrásból tervezték finanszírozni. A tervezett fejlesztések 74,3%-a (5,3 milliárd Ft) a Kórház tevékenységét érintő kötelezettségvállalás.

Az Önkormányzat vizsgálta az elhasználódott eszközök pótlására fordítandó forrásigényt, előírták az amortizáció alapú felújítási előirányzat tervezésének kötelezettségét a gazdasági programban és a vagyongazdálkodás egyes kérdéseiről szóló rendeletben. Az előírásoknak megfelelően mind a 2010., mind a 2011. évi költségvetési rendeletben a felújítási előirányzatokat a használt ingatlanok területe és a m2-re vetített amortizációs költség alapján megtervezték.

A 2007-2010. években az intézményátszervezések, a feladatváltozások, valamint a költségtakarékos és méretgazdaságos feladatellátás megteremtésének hatásaként együttesen 14,6 milliárd Ft kiadási megtakarítást mutattak ki. A kiadáscsökkentő intézkedések következtében a 2007-2011. évek között összesen 1508 álláshelyet (részben üres állást) szüntettek meg. A bevételnövelésre irányuló intézkedések 2007-2010 között kimutatott, Önkormányzat által számszerűsített összege 7,0 milliárd Ft volt, amely az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséből, befektetéséből, az ingatlanok, eszközök bérbeadásából, a települési önkormányzattól történő feladatátvétellel összefüggő intézményi többletbevételből, az intézményi struktúra átszervezéséből eredő bevételi többletekből származott.

A korábbi ÁSZ ellenőrzés során a hosszú lejáratú, adósságot keletkeztető kötelezettségvállalásokból adódó tőke- és kamatfizetési kötelezettségekről szóló – közgyűlési tájékoztatóra vonatkozó – célszerűségi javaslatot hasznosították.

Összegezve megállapítható, hogy az Önkormányzat a központi intézkedések hatására jelentkező bevételi kiesést a kiadáscsökkentő és bevételnövelő intézkedéseivel ellentételezte és tartalék képzését is lehetővé tette. A 2010. évet követő beruházások finanszírozhatósága a tartalékban képzett források rendelkezésre állása és a megvalósításhoz tervezett európai uniós források magas aránya mellett biztosított.

Az Önkormányzat működési célú kiadásainak finanszírozása 2007-2009 között belső forrásokkal biztosított volt, a 2010. évben az átmeneti finanszírozási gondok enyhítésére rulírozó jellegű, áthidaló hitelt vettek igénybe. A kötvénykibocsátásból származó bevételből és hozamaiból tartalékolt források, a felhalmozási kiadások finanszírozására, a tőketörlesztésre és a kamatokra fedezetet nyújtottak. A hosszú távú kötelezettségekből adódó 2010. évet követő években teljesítendő fizetési kötelezettségek finanszírozásának forrásai az Önkormányzat adatai alapján a kockázati tartalékalapban, valamint a fedezeti tartalékvagyon által biztosítottak.

Mindezek alapján az Önkormányzat gazdálkodását a pénzügyi kockázatok a jelenlegi feltételek fennállása mellett rövidtávon nem veszélyeztetik, a pénzügyi egyensúly hosszú távú fenntarthatósága azonban intézkedéseket igényel.

Javaslatok

A 2011 májusában lezárult helyszíni ellenőrzés tapasztalatai alapján – figyelembe véve az Önkormányzat észrevételeit és a saját hatáskörben tett intézkedéseit – a Közgyűlés elnökének az alábbi javaslatokat tette az ÁSZ.

- Tájékoztassa a Közgyűlést rendszeresen a pénzügyi helyzetről, azon belül a kötelezettségállomány alakulásáról, a feltételekben bekövetkező változásokról, az adósságot keletkeztető kötelezettségek teljesítési feltételeiről legalább 3 éves kitekintéssel.

- Gondoskodjon a pénzintézeti kötelezettségek finanszírozási lehetőségeinek számbavételéről, és arra források biztosításáról.

- A lejárt szállítói állományát szüntesse meg, és fokozott figyelmet fordítson a lejárt számlák kiegyenlítésére.


[1] a 2011. I. negyedévi kamat mértékét alapul véve


Kövesd a BékésMátrixot a Facebook-on a legfrissebb békési információkért!