A Magyarország és Románia közötti 450 km hosszú határszakaszon a program célul tűzte ki a nehezen megközelíthető, közvetlen közúti kapcsolattal nem rendelkező magyar és román zsáktelepülések közötti összeköttetés megteremtését és ezáltal az utazási idő lerövidítését, mely hozzájárul az érintett települések gazdasági, társadalmi, kulturális kapcsolatainak az erősítéséhez. Ennek a célnak az eléréséhez a program 10, a határon áthaladó út megépítését tette lehetővé.
A két országban megépített útszakaszok összekapcsolásához, vagyis a határnyiladékban történő építkezés engedélyezéséhez bilaterális egyezmény megkötésére volt szükség, mely Magyarország kezdeményezésére, 4 éves előkészítési időszakot követően - 2014 júliusában született meg.
A teljes átjárhatóság azonban továbbra sem valósulhatott meg, mert Románia schengeni csatlakozásáig, kiépített határátkelőhelyek hiányában nem lehetséges a határátkelés, a két ország közötti utakat beton elemekkel, sorompóval kellett lezárni. A 2014-ben aláírt bilaterális egyezmény ideiglenes, kérelemre, előzetes bejelentés alapján történő határnyitást tett lehetővé, amely a projektek végcéljának eléréséhez nem elegendő.
Ezért a megállapodás aláírása után Magyarország azonnal kezdeményezte Románia felé a határellenőrzésről szóló egyezmény módosítását is és javaslatot tett a határnyitásra mind a 10 új határátkelési ponton.
Az Európai Bizottság közreműködésével, tavaly decemberben végre elindultak a tárgyalások a magyar és a román fél között. Magyarország minden alkalommal kifejezte nyitottságát mindegyik közlekedési kapcsolat esetében a határok megnyitására határátkelőhely létesítésével tekintettel arra, hogy az uniós források felhasználásával, a két ország releváns szervei által jóváhagyott közlekedésfejlesztési projektek a térség összekapcsolását célozzák, amely cél eddig nem valósult meg.
Az utak megfelelő módon történő használata a program uniós jogszabály szerinti sikeres lezárásához is szükséges, amelynek határideje 2017. március 31. Mindenki érdeke a negatív következmények, a projektek eredményeinek nem megfelelő használatából származó esetleges visszafizetési kockázat elkerülése.
A tárgyalások során a román fél ígéretet tett arra, hogy a helyi önkormányzatokat felkeresi, a helyi igényeket felméri, és ezek alapján, valamint a 2014. július 24-én aláírt keret-megállapodás figyelembe vételével biztosítják a rendszeres ideiglenes határnyitást. Az erre vonatkozó hivatalos állásfoglalást a romániai Külügyminisztérium 2017. február 6-án eljuttatta a Miniszterelnökség, Nemzetközi Helyettes Államtitkársága részére, valamint az Európai Bizottságnak is. A javaslatot az Európai Bizottság és a Miniszterelnökség is jelenleg vizsgálja és szükség szerint rövid időn belül egyeztet tekintettel a közelgő programzárás időpontjára.
Ily módon, a program keretében megépült 10 út rendszeres megnyitása első alkalommal a február 18-i hétvégén megtörténhet Pintér Sándor belügyminiszter úr döntése alapján.
Emellett a román fél felé hangsúlyozzuk, hogy a továbbiakban a határnyitások gyakoriságát növelni szeretnénk és legalább 2 út esetében az állandó határátkelést biztosítani. Ezt követően – a helyi igények figyelembevételével – további utak esetében is törekedni fogunk az állandó határnyitás megvalósítására.
A határnyitások a hétvégeken az alábbiak szerint történnek (időzóna CET)
Csanádpalota - Nădlac |
Vasárnap 7 – 15 óra között |
Zajta - Peleş |
Szombaton 9– 17 óra között |
Garbolc - Bercu |
Szombaton 9– 17 óra között |
Ömböly - Horea |
Szombaton 9– 17 óra között |
Dombegyház - Variaşu Mic |
Szombaton 8– 16 óra között |
Elek - Grăniceri |
Szombaton 8– 16 óra között |
Körösnagyharsány - Cheresig |
Szombaton 9– 17 óra között |
Dénesmajor - Iermata Neagră |
Szombaton 9– 17 óra között |
Pocsaj - Roşiori |
Szombaton 9– 17 óra között |
Bagamér - Voivozi |
Szombaton 9– 17 óra között |