Duma Lilla országos elsõ helyezett lett!


A Dr Hepp Tagiskola tanulója a Bod Péter Könyvtárhasználati Versenyen elõször vett részt és egybõl megszerezte az elsõ heéyet!

Lilla 7. osztályos tanuló a Dr. Hepp Ferenc Tagiskola emelt szintû matematika osztályában. Nagyon szeret olvasni, de a könyveket nem csak kikapcsolódásként veszi kézbe. Gyakran vesz a kezébe ismeretközlõ könyveket, szótárakat, lexikonokat, enciklopédiákat is, amelyeket a mindennapi életben tudatosan használ a tanulmányai megkönnyítésére, ismeretszerzésre.

Harmadik osztályos kora óta vesz részt rendszeresen a könyvtárhasználati versenyeken. Kezdetben a megyei levelezõ versenyeken indult, minden alkalommal sikerült megszereznie az elsõ helyet. Hetedikesként elõször vehetett részt a Bod Péter Könyvtárhasználati Versenyen, s rögtön maga után utasította az ország különbözõ részeirõl a versenyre érkezõ nyolcadikosokat, s megszerezte az országos elsõ helyezést.

Az idei verseny középpontjában az erdõ volt. Minden fordulón ehhez kapcsolódtak a feladatok, amelyek a földrajz, biológia, néprajz, a történelem, az irodalom és a mûvészetek mindegyikét átfogta. Hogy mások is elképzelhessék, milyen lehetett a verseny, példának említem az egyik feladatot: egy könyvbõl olvashattunk egy rövid idézetet. A versenyzõk feladata az volt, hogy az idézet felismerése után egy térképen jelöljék be az író szülõhelyét, majd meg kellett keresniük, hogy ezt az irodalmi alkotást megfilmesítõ rendezõ milyen díjat kapott.

Az országos döntõn, amelyet a békéscsabai Belvárosi iskolában rendeztek meg, a feladat kislexikon készítése volt. Lillának az Erdõ és a tudomány címmel kellett kislexikont összeállítani. Az adott témához kapcsolódóan 20 szócikket kellett tartalmaznia, amelyek közül egyet részletesen ki kellett dogozni. Ugyancsak meg kellett tervezni a kislexikon borítóját. A munkát egy zsûritag folyamatosan figyelemmel kísérte, majd szóban is indokolni kellett, mit miért tettek.

Lilla elmondta, hogy tanulmányaihoz sok segítséget adnak a könyvek. A versenyekre való felkészülések során megismerte a könyvtípusok jellemzõit, tudja, hogy melyikben mi segíti a tájékozódásban. Megtanulta, hogy a könyvtárakban milyen rendszerben helyezik el a könyveket (ETO rendszer), így könnyen tud tájékozódni a könyvtárakban is. Iskolai feladataihoz, a gyûjtõmunkákhoz, projekt feladataihoz tudatosan választja ki a könyveket. A könnyû és gyors tájékozódás, az önálló feladatmegoldás örömmel tölti el.

Jó tanácsként mondja a többi gyermek számára: gyakrabban válasszák a könyvet a TV és a számítógép helyett. A szépirodalmi könyvek elszórakoztatnak, mi képzelhetjük el a regény cselekményét, a szereplõket, s így igazán olyanoknak láthatjuk, amilyennek mi szeretnénk. A leckék elkészítéséhez, a felkészüléshez is használjanak gyakrabban más könyveket is, mint a tankönyv. Sok olyan érdekességet találunk bennük, amelyek révén könnyebb egy-egy leckét megérteni, megtanulni.


Kövesd a BékésMátrixot a Facebook-on a legfrissebb békési információkért!