Erdõs Norbert országgyûlési képviselõ a Parlament legutóbbi plenáris ülésén kérdést intézett a közlekedési tárcához az M44-es út fejlesztése kapcsán.
Kérdést azzal kezdte, hogy a legutóbbi információk szerint a kormány a fejlesztésre szánt 2,5 milliárd forintból 2 milliárdot vissza akar vonni, ami gyakorlatilag megpecsételi az M44-es út beruházását, és ki tudja, milyen hosszú idõre befagyaszthatja az út fejlesztését.
A képviselõ tudomása szerint ebben az évben már 400 milliót kifizettek a területkisajátításokra, és további 800 millióról megállapodtak a földtulajdonosokkal, ami nagyjából a Kondoros és Békésszentandrás közötti útszakaszra elég.
A Tisztakürtig tervezett területkisajátításokra további 1,3 milliárdra lenne még szükség. Ez ügyben tett legutóbbi felszólalása óta Békés megye önkormányzata felvállalta, hogy megelõlegez bizonyos összeget, hogy az útfejlesztés ne akadjon meg, ha a Kormány ezt a költségvetésbõl visszapótolja.
Erdõs Norbert arra kérte a miniszter helyett válaszoló államtitkárt, hogy illesszék be a költségvetésbe az M44-es fejlesztésére szánt pénzt, majd megkérdezte, hogy mekkora összeget szánnak a következõ évi büdzsébõl az M44-es út fejlesztésére, és ami a legfontosabb, mikorra fejezik be végre az M44-es beruházást?
Dr. Oláh Lajos államtitkár válaszában leszögezte, hogy a kormány térségfelzárkóztatási, beruházásösztönzési, munkahely-teremtési szempontból továbbra is fontosnak tartja az M44-es autóút mielõbbi megvalósítását. Éppen ezért senki nem akart és nem is akar forrásokat elvonni a Békés megye számára kiemelkedõ fontossággal bíró gyorsforgalmi út beruházásának elõkészítésétõl.
A kérdésében említett 2 milliárd forintról sincs szó. Mivel azonban a területszerzési folyamat rajtunk kívül álló okokból lassabban halad, mint terveztük, az idén mintegy 1,4 milliárd forintot valóban átcsoportosítottak.
A 2010. évi költségvetési törvényjavaslat megtervezése során a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére a rendelkezésükre álló 11,8 milliárd forintból jövõre 1,5 milliárd forintot kívánnak az M44 elõkészítésére fordítani. Ez az összeg elegendõ a területszerzés folytatására és a régészeti feladatokra.
A pontos számok azonban csak a költségvetés elfogadása után, a jóváhagyott keretszám ismeretében és a visszatervezési folyamatot követõen válnak véglegessé.
Ami pedig a beruházás megkezdését illeti: a mûszaki elõkészítés szempontjából 2010-ben elkezdõdhetnének a tényleges építési munkálatok. Ugyanakkor - mondta az államtitkár -, a gazdasági válság hátrányosan érintheti a projektet. Tekintettel arra, hogy az M44 megvalósítását változatlanul PPP-konstrukcióban tervezik, az ilyen fejlesztésekben érdekelt konzorciumok hitelképessége és a hitelhez jutás feltételei alapvetõen meghatározzák az eljárás sikerességét, illetve gazdaságosságát.
Elsõsorban a gazdasági környezettõl függ tehát, és nem a kormány szándékain múlik, hogy pontosan mikor indítható új PPP-beruházás Magyarországon, ezért jelenleg a konkrét kezdési, illetve befejezési idõpontok még nem jelölhetõk meg.
A békési képviselõ az államtitkári válasz után arra a megállapításra jutott, hogy a Kormánynak továbbra sincs elképzelése és koncepciója az M44-es fejlesztése kapcsán.
A PPP-beruházás megvalósulására nem sok esélyt, lát mivel a privát tõke bevonása egy olyan fejlesztésbe, amely csak áttételesen hozhat hasznot egy külsõ befektetõnek, nagyon nehezen elképzelhetõ.
A képviselõ véleménye szerint ezt a beruházást az államnak kell finanszíroznia, méghozzá mielõbb, mielõtt még Békés megye végképp elveszítené a lehetõségét is annak, hogy felzárkózhasson Európához, vagy akár csak Magyarország többi megyéjéhez.