Üssek, vagy fussak?


A Mentálhigiénés Egyesület Békési Mentálhigiénés Szolgálata 2009. augusztus 10-14. között, egy hetes interaktív tréning jellegû és szabadidõs foglalkozást tartott a Békés városában, lakásotthoni körülmények között nevelkedõ gyermekek (17 fõ) számára.
A foglalkozások célja volt, hogy a szakellátásban élõ serdülõkorú fiatalok probléma megoldási készségeit, képességeit kialakítsuk, fejlesszük. Fontosnak tartjuk, hogy az agressziómentes, hatékony probléma-megoldási stratégiákat, alternatív viselkedésmódokat ajánljunk a fiataloknak, mozgalmas játékokon és interaktív beszélgetéseken keresztül, az alkotás és mozgásvágy kielégítésével.
A program során megismerhettük a gyermekek agressziókezelési technikáit, és célunk volt azok finomítása, a saját céljaik elérésének érdekében. Az öt nap alatt segítettük a hatékony konfliktus-, problémamegoldások megismerését, azok gyakorlását. A hét elsõ napjait közösségépítés és egymás megismerése töltötte be. Képet kaptunk az egymáshoz való viszonyulásról, a kapcsolati hálóikról, az?intézményi? közösségükrõl.
A résztvevõk közül 5fõ volt, aki valamilyen szintû fogyatékossággal él, azonban társaik segítették õket a tréningen felmerülõ kérdések megválaszolásában. A közös feladatokba nagyon sok esetben bevonták õket. Érzékelhetõ volt az egymásra való figyelésük, melyet tanúsított az ebéd kiosztásában való segítségnyújtásuk, a kézmûves tevékenységekben való együttmûködésük.
Az agresszió jelen van a csoportban, kisebb konfliktusaikat is bántó szavakkal, tettlegességgel oldják meg, ritkán sikerül egy-egy konstruktív beszélgetéssel megoldani a problémáikat.
Megfogalmaztuk, hogy melyek lehetnek a konfliktus (agresszió) kiváltó okai, és megoldási lehetõségei, majd két résztvevõ segítségével táblára írtuk azokat. Több példa is elõkerült az életükbõl, és többen fejtették ki, hogy ki az a közeli felnõtt, vagy barát, akihez bármilyen problémájukkal fordulhatnak. A konfliktus megoldására rövid tesztet töltöttünk ki, melybõl képet kaptunk a résztvevõk konfliktuskezelési technikáiról.
A teszt eredménye jó példával szolgált egy rövid önismeretei beszélgetéshez. Saját maguk értékelése rávilágított arra, hogy a résztvevõk közel fele agresszívnek tartja magát, mely viselkedést az ?én? védelemre alkalmazzák. A foglakozások során megtapasztaltuk, hogy a fiatalok többségének nehézségei vannak a bizalommal, mely alapja az erõszakmentes konfliktus- kezelésnek. A gyakorlatok során erõsítettük bennük azt az érzést, hogy merjenek támaszai lenni egymásnak, merjenek bízni egymásban. Kiértékelõ beszélgetésként téma volt a bizalmai kapcsolat, melyben segítõre lelhetnek egy felnõtt, egy testvér, egy barát személyében a problémáik megoldásában.
A csoporttal sikerült megnézni a 7 Oscar díjas Gettó milliomos címû filmet, melynek tanulságai nem csak a film végén kerültek kinyilatkoztatásra, de film közben többen kommentálták az eseményeket. Megjelent a felháborodás a fõszereplõk ellen irányuló nyílt és burkolt agresszióval szemben, felbukkant a szomorúság, a csodálat és a szeretet érzése. Többen saját életükkel vontak párhuzamot. A szülõk nélküli élet, az ?egyedül felnõni? érzés több résztvevõben megjelent. Néhányan még a film utáni szünetben is a történetrõl beszélgettek.
A délelõtti tréninget-az ebéd után-, szabad program követte (csocsó, darts, kézmûves program, hangszerek kipróbálása, Internet használat), melyhez az eszközöket szervezetünk és a Békés Városi Kábítószerügyi Egyeztetõ Fórum (KEF) biztosította. Képesek voltak a tevékenységekben, való elmerülésben, az alkotás vágy megnyilatkoztatásában. A szabadidõs tevékenysége hozzájárultak a csoport együttlétének elmélyítéséhez. A foglalkozások alatt oly módon kommunikáltak egymással a fiatalok, melyre a lakásotthoni körülmények nem adnak teret.
A tréninget, illetve a foglalkozásokat a Mentálhigiénés Egyesült, Békési Mentálhigiénés Szolgálat ingatlanában, a Borosgyán u. 1/1. alatt valósítottuk meg. Az, hogy eltért a helyszín a gyermekek számára a megszokottól, lehetõséget adott nekik a változásra, a változtatásra, az új viselkedésformák kipróbálásra. Érezték, hogy nem kell megküzdeniük egymással, ha valamit el szeretnének érni, képessé váltak alkalmazni azon gyakorlati eszközöket, melyekkel elkerülhetõ volt az agresszív problémamegoldás.
Szükségesnek tartottuk, hogy a gyermekek megtapasztalják a saját szerethetõségüket, az egyéni képességeiktõl, készségeiktõl, produktumaiktól függetlenül, mely megkönnyíti a saját maguk elfogadhatóságát.

Kövesd a BékésMátrixot a Facebook-on a legfrissebb békési információkért!