Kivonat a 2013. évi Költségvetési tv.tervezetből


Kivonat a 2013. évi Költségvetési tv T/7655. számú törvényjavaslat fejezeti indoklások c. részéből, a pszichiátriai és szenvedélybetegek szociális ellátóit főként érdeklő adatokat tartalmazza. T/7655. számú törvényjavaslat MAGYARORSZÁG 2013. ÉVI KÖZPONTI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL A TÖRVÉNYJAVASLAT FEJEZETI INDOKOLÁSOK Forrás http://www.parlament.hu/irom39/07655/07655.htm Letöltve: 2012. november 5.

Kivonat a 2013. évi Költségvetési tv T/7655. számú törvényjavaslat fejezeti indoklások c. részéből

T/7655. számú törvényjavaslat MAGYARORSZÁG 2013. ÉVI KÖZPONTI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL

A TÖRVÉNYJAVASLAT

FEJEZETI INDOKOLÁSOK

Forrás

http://www.parlament.hu/irom39/07655/07655.htm

Letöltve: 2012. november 5.

Fejezeti indoklások 511 oldal

20/14 A kábítószer-fogyasztás megelőzésével kapcsolatos feladatok

2013. évi javasolt előirányzat 310 M Ft (2012-ben 300 M Ft, növekedés látható)

Az előirányzat terhére a kábítószer-fogyasztás megelőzésével és a nemzeti, intézményi szintű

koordinációval összefüggő szakmai, szakpolitikai és egyeztetési feladatok kerülnek ellátásra. A 2012. év végén új Nemzeti Drogstratégia kialakítására kerül sor, szükséges a stratégia

megvalósításához kapcsolódó akcióterv szakmai előkészítése, majd az abban meghatározott

feladatok megvalósítása. Kiemelt feladat a koordinációs mechanizmusok erősítése, a prevenció, a kezelést és ellátást biztosító intézményrendszer fejlesztése, a hiányzó ellátási modalitások pótlása (pl. az addiktológiai problémával küzdő kiskorúak rehabilitációs ellátásának kialakítása). A célkitűzések modell projektek támogatásával, valamint pályázati programokkal kerülnek megvalósításra.

Fejezeti indoklások 513 oldal

20/16 Szociális szolgáltatások és egyéb szociális feladatok támogatása

20/16/1 Szociális és gyermekjóléti szolgáltatások fejlesztése, szakmai feladatok támogatása

2013. évi javasolt előirányzat 162 M Ft (2012-ben 180 M Ft, csökkenés)

Az előirányzat célja a szociális és gyermekjóléti szolgáltatásokkal, a szociális és gyermekjóléti ellátórendszerekkel kapcsolatos projektek, tevékenységek, a szakmai munka minőségének javítását, emelését célzó képzések, kutatások, szakmai anyagok, programok finanszírozása.

Az előirányzat terhére megvalósuló feladatok:

- A szociális módszertani intézmények működésének támogatása, amelyet meghatároz a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 58. §-a, valamint a szociális módszertani intézmények kijelöléséről és feladatairól, valamint a szociális szolgáltatók, intézmények engedélyezési eljárásának szakértői díjáról szóló 3/2008. (IV. 15.) SZMM rendelet.

- Gyermekjóléti módszertani intézmények működésének támogatása, amelyet maghatároz a

gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 96. § (8) – (10) bekezdése.

- A Karitatív Tanács szervezeteinek támogatása, amelyet meghatároz a Karitatív Tanács

megalakításáról és működésének részletes szabályairól szóló 65/2000. (V. 9.) Korm. rendelet.

- Országos Szociálpolitikai Tanács működésének támogatása, amelyet a Szociálpolitikai Tanács összetételéről, szervezetéről és működéséről szóló 129/2005. (VII. 1.) Korm. rendelet határoz

meg.

- Egyéb, a szociális és gyermekjóléti szolgáltatási/fejlesztési és módszertani tevékenységhez

kapcsolódó programok, képzések, kutatások, szakmai anyagok, szakmai programok/szervezetek,

aktív szociálpolitikai eszközök működésének egyedi támogatása.

Fejezeti indoklások 517 oldal

20/18 Gyermekvédelmi szolgáltatások fejlesztése, módszertani feladatok ellátása

2013. évi javasolt előirányzat 135 M Ft (2012. évi összeghez képest nincs változás)

Önkormányzatok, civil és szakmai szervezetek által megvalósítandó szakmafejlesztési modulok,

képzések, gyermekvédelmi módszertani intézmények működésének támogatása, valamint az

előirányzatból kerül támogatásra a befogadó szülői – nevelőszülői hálózatok és gyermekvédelmi otthonok által nyújtott ellátások propagálása, kiemelten azokon a településeken, ahol ezen ellátási formák kevésbé vannak jelen a helyi települési önkormányzatoknál.

Az előirányzat terhére valósulnak meg olyan innovatív megoldásokat magába foglaló programok támogatása, amelyek a gyermekvédelmi gondoskodásban nevelkedő gyermekek társadalmi integrációjának elősegítésére szolgálnak.

Fejezeti indoklások 517 oldal

20/19 Szociális célú humánszolgáltatások

20/19/1 Szociális célú humánszolgáltatások állami támogatása

2013. évi javasolt előirányzat 47 422 M Ft (2012. évi összeghez képest növekedés, 36 422 M Ft volt)

Az előirányzat tartalmazza azon támogatást, amelyet jogszabály biztosít a törvényben

meghatározott szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi közfeladatot ellátó nem állami

intézmények fenntartói részére.

Fejezeti indoklások 518 oldal

20/19/3 Egyházi szociális intézményi kiegészítő támogatás

2013. évi javasolt előirányzat 13 M Ft (2012. évi összeghez képest nincs változás)

Az előirányzat azon támogatást tartalmazza, amelyet jogszabály biztosít a törvényben

meghatározott szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi közfeladatot ellátó egyházi fenntartású intézmények részére.

Fejezeti indoklások 517 oldal

20/19/4 Támogató szolgáltatások, közösségi ellátások, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, utcai szociális munka és krízisközpont finanszírozása

2013. évi javasolt előirányzat 5 863,8 M Ft (2012. évi összeghez képest nincs változás)

Pályázati úton 3 éves befogadásra kerülő, támogató szolgálatokat, közösségi ellátásokat,

jelzőrendszeres házi segítségnyújtást működtető szolgáltatók, továbbá az utcai szociális munkát végző szolgálatok és a krízisközpontok finanszírozási szerződés útján történő támogatása. A finanszírozás keretét a támogató szolgáltatás és a közösségi ellátások finanszírozásának rendjéről szóló 191/2008. (VII. 30.) Korm. rendelet szabályozza.

Fejezeti indoklások 522 oldal

20/22 Egészségügyi, szociális ágazati előirányzatok

20/22/2 Egészségügyi ellátási és fejlesztési feladatok

2013. évi javasolt előirányzat 127,6 M Ft (2012. évi összeghez képest csökkenés, 167,1 M Ft volt)

Az előirányzaton belül került tervezésre az ágazati kutatási-fejlesztési feladatok támogatása,

amelynek célja az új eljárások bevezetésének segítése, az adaptációs klinikai kutatások, új

diagnosztikai és terápiás eljárások bevezetésének támogatása, a népegészségügyi feladatok

előremozdítása.

Az előirányzat forrást biztosít a Népegészségügyi és egészségfejlesztési feladatok támogatására, ennek részeként a rákbetegek rehabilitációját elősegítő szövetségek, szervezetek támogatására, a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól szóló 1999. évi XLII. törvény módosításának hatálybalépése kapcsán a passzív dohányzással összefüggő lakossági attitűd formálására szakmai és civil szervezetek összefogásával, kardiovaszkuláris betegségek megelőzésére.

Az előirányzat terhére kerül támogatásra a magas HIV fertőzési kockázatnak kitett közösségek tagjai között a kockázat ismertetése és annak csökkentése, továbbá az ehhez szükséges magatartásformák kialakítása, a rendszeres anonim szűrés lehetőségének biztosítása.

Az előirányzaton tervezett forrás felhasználásának célja továbbá az ifjúság egészséges szexuális magatartásának információval segített megalapozása, olyan programok biztosításával, amelyek

bővítik a témával kapcsolatban (a szexuális úton terjedő betegségek megelőzése) a fiatalok

ismeretszintjét kor és igényszintnek megfelelően.

Az előirányzat szolgál forrásul az "Év Kórháza 2012." pályázat meghirdetéséhez, amelynek

keretében a kiemelkedő egészségügyi szolgáltató tevékenységet végző kórházak kerülnek

elismerésre. A pályázat keretében felülvizsgált területek: a vezetés, a humánerőforrás menedzsment,

a szakmai munka minősége, az elégedettség, a pénzügyi gazdálkodás, a minőségmenedzsment és a prevenciós tevékenység.

Az előirányzaton került megtervezésre a határon túli magyarok egészségügyi ellátásának

támogatása, amely tevékenység az OEP közreműködésében valósul meg. A nem európai uniós szomszédos államok (Ukrajna, Szerbia) magyar ajkú lakossága részére történő egészségügyi ellátás finanszírozása a határon túli magyarok magyarországi egészségügyi ellátásának támogatásáról szóló 59/2007. (XII. 29.) EüM rendelet alapján történik.

Fejezeti indoklások 544 oldal

20/30/24/3 Egészségügyi társadalmi, civil és non-profit szervezetek működési támogatása

2013. évi javasolt előirányzat 36,3 M Ft (2012. évi összeghez képest nincs változás)

Az előirányzat terhére pályázat útján olyan társadalmi, civil és non-profit szervezetek, illetve

szakmai társaságok (orvos-szakmai tudományos társaságok, beteg-szakmai szervezetek)

részesülhetnek támogatásban, akik az egészségügyi szolgáltatás minőségének javítása érdekében végeznek szakmai tevékenységet.

Fejezeti indoklások 552 oldal

20/39 Szociális intézményi foglalkoztatás támogatása

2013. évi javasolt előirányzat 4 613 M Ft (2012. évi összeghez képest csökkenés, 4 813 M Ft volt)

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. szociális törvény által 2006-ban bevezetett szociális foglalkoztatás célja, hogy a szociális intézményben ellátott – sérült és hátrányos helyzetű (fogyatékos, hajléktalan, pszichiátriai és/vagy szenvedélybeteg) – személyek foglalkoztatásának képességeinek és készségeinek legmegfelelőbb foglalkoztatási formában és munkakörben dolgozhasson, számára biztosított legyen az élethosszig tartó tanulás, fejlődés és előrelépés lehetősége.

A támogatási rendszert érintő folyamatban lévő jogszabályi módosítások következtében a fejezeti kezelésű előirányzatra vonatkozó felhasználási szabályok 2013. január 1.-től megváltoznak.

Fejezeti indoklások 553 oldal

20/46 Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásával összefüggő bértámogatás

2013. évi javasolt előirányzat 11 220,4 M Ft (2012. évi összeghez képest csökkenés, 11 718,6 M Ft volt)

A 177/2005. (IX. 2.) Korm. rendelet alapján a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásának elősegítése érdekében bértámogatás adható. A támogatás a megváltozott munkaképességűek alacsonyabb termelékenységét kompenzálja, valamint segíti fejlesztésüket a nagyobb termelékenység elérésére és a nyílt munkaerőpiacra történő visszatérésre

Fejezeti indoklások 555 oldal

2013. évi javasolt előirányzat 3 042 M Ft (2012. évi összeghez képest növekedés, 3 380 M Ft volt)

20/54 Nemzeti Együttműködési Alap

Az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 41. § p) és 71/E. § e) pontja szerint a miniszter a társadalmi és civil kapcsolatok fejlesztéséért való felelőssége körében ellátja a Nemzeti

Együttműködési Alap működtetésével kapcsolatos feladatokat.

A Nemzeti Együttműködési Alap forrása biztosít fedezetet az Alap testületei (Tanács és

kollégiumok) által kialakított pályázati rendszeren keresztül civil szervezetek működését és szakmai programjai megvalósítását célzó pályázatokra.

Az előirányzat az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek

működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény alapján a civil szervezetek

támogatásához, a civil szervezetek működési alapjainak megteremtéséhez, társadalmilag hasznos és közösségteremtő tevékenységük elismeréséhez, közérdekű, illetve közhasznú tevékenységük

támogatásához biztosít fedezetet.

A Nemzeti Együttműködési Alap kezelését a Wekerle Sándor Alapkezelő látja el.

Az Alap terhére a pályázati kiírások kedvezményezettjeinek támogatása, az egyedi támogatási

döntések és a kezelési (ennek részeként a testületi tagok költségtérítése) költség finanszírozható.

A Nemzeti Együttműködési Alap fejezeti kezelésű előirányzat költségvetési javaslata 3042,0 millió forint kiadási előirányzatot tartalmaz, amelyet 3 042,0 millió forint támogatás finanszíroz.

Fejezeti indoklások 580 oldaltól

Egészségügyi ágazat

Az emberi erőforrások minisztere feladat és hatáskörébe tartozó egészségügyi ágazat tekintetében a

2013. évben az uniós források lehetőséget nyújtanak a szakmapolitikailag kiemelt jelentőséggel bíró

népegészségügyi és egészségfejlesztési feladatok támogatására. Kiemelendő ezen belül az

egészségügyi ellátórendszer épített- és gép-műszer infrastruktúrájának fejlesztését célzó

beruházások, épületgépészeti és energiahatékonysági fejlesztések, valamint az egészség megőrzési

és egészségügyi humánerőforrás fejlesztését célzó, az egészségtudatos magatartásra ösztönzést

szolgáló programok, az egészségre nevelő és szemléletformáló életmódprogramok, továbbá a

szűrőprogramok országos kommunikációját biztosító kiemelt programok támogatása.

Az egészségügyi ellátórendszer modernizációját, az újonnan létrejövő struktúra kialakítását,

fejlesztését, illetve a lakosság egészségi állapotának javítását az Új Magyarország Fejlesztési Terv a

2007-2013. közötti időszakban a TIOP, TÁMOP és ROP keretében összességében mintegy 474,0

milliárd Ft-tal támogatja.

1) A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program 2. prioritás "Az egészségügyi

infrastruktúra fejlesztése" célja hogy hozzájáruljon egy, a jelenleginél sokkal inkább

szolgáltatáselvű ellátórendszer kialakításához, amely az erőforrások koncentrálásával magasabb

580

átlagos minőségű és költséghatékonyabb gyógyító-megelőző ellátásokat nyújt az igénybevevőknek.

Alapvető cél, hogy a hozzáférés egyenlőtlenségei mérséklődjenek, és a rendszer a szolgáltatások

magasabb színvonala mellett – az állami kiadások hatékonyabb felhasználásával – hosszú távon is

fenntartható maradjon. A prioritás keretében az ellátórendszer infrastruktúrájának hatékonysága

olyan fejlesztésekkel kerül javításra, amelyek egyidejűleg szolgálják a lakosság-közeli és kórházon

kívüli ellátások fejlesztését, valamint a fekvőbeteg-szakellátásban a progresszív ellátás szerint

megvalósítandó erőforrás koncentrációt. A struktúraváltással összefüggésben az aktív fekvőbeteg

intézeti körben számos intézményi fúzióra, szervezeti összevonásra, valamint egyes intézmények

esetében profilváltásra kerül sor, egységesen felépülő regionális rendszert alakítva ki. A fejlesztés

kiterjed továbbá a sürgősségi ellátás, a perinatális intenzív centrumok informatikai és a sürgősségi

centrumok, valamint a mentés, a regionális vérellátó központok, a szív és érrendszeri betegségek

komplex ellátásának, illetve az egészségpólusokban az egyetemek es a kiemelt csúcsintézmények

fejlesztésére. A prioritási tengely keretében korszerű elektronikus kommunikációt biztosító

intézményközi információrendszerek és telemedicinális rendszerek kerülnek kialakításra, melyek a

digitális technológián alapuló terápiás es diagnosztikai eszközök beszerzésével együtt lehetővé

teszik a progresszív betegellátási szinteken a szolgáltatások minőségének javulását, hatékony

infokommunikációt és az erőforrások koncentrációját.

2) A Társadalmi Megújulás Operatív Program két kiemelt területen: az egészségfejlesztés és

egészségtudatos magatartásra ösztönzéshez, a magyar lakosság egészségtudatosságának erősítésére,

illetve az egészségügyi szerkezetátalakítást támogató humánerőforrás és szolgáltatásfejlesztésre

nyújt támogatást. A TÁMOP 6. prioritástengely "Egészségmegőrzés és egészségügyi

humánerőforrás fejlesztés" egyrészt a munkaerőpiac kínálati oldalának fejlesztését célozza az

egészségügyi ellátórendszerben dolgozók alkalmazkodó-képességének javításával; másrészt a

lakosság egészségi állapotának javításához járul hozzá, melynek révén növekszik az egészségben

eltöltött évek száma.

A TÁMOP források felhasználásának gyorsítása érdekében a Semmelweis Tervben foglaltakkal

összhangban új szakmai koncepciók készültek az egészségre nevelő és szemléletformáló

életmódprogramok (TÁMOP 6.1.2.), valamint a humánerőforrást támogató képzési programok

(TÁMOP 6.2.2., 6.2.4.) tekintetében.

3) A Regionális Operatív Programok mindegyikében lehetőség nyílik a helyi és térségi

közszolgáltatások infrastrukturális fejlesztésére. A Regionális Operatív Programokban

megfogalmazott prioritások célja a humán szolgáltatások minőségének és elérhetőségének javítása -

kiemelten a leszakadó és hátrányos helyzetű térségekben -, a helyi szinten biztosítandó

egészségügyi alap és a térségi alapon szervezett járóbeteg szakellátás, valamint az egészségügyi

rehabilitáció infrastrukturális fejlesztése.

A Regionális Operatív Programok keretei között meghirdetett pályázatok támogatják az alapellátás

infrastrukturális fejlesztéseit, a háziorvosi rendelők korszerűsítését, egészségházak kialakítását és

fejlesztését, ösztönözve az alapfokú egészségügyi ellátások fizikai integrációját.

Továbbá a ROP-ok a járóbeteg-szakellátás, valamint az egészségügyi rehabilitációs szolgáltatások

fejlesztését is jelentős pályázati forrásokkal támogatják.

4) A Környezet és Energia Operatív Program 7.4.0. Egészségügyi intézmények energetikai

racionalizálása című konstrukció kifejezetten az egészségügyért felelős tárca irányítása alatt álló,

központi költségvetésből finanszírozott, önállóan működő és gazdálkodó, országos hatáskörű

egészségügyi ellátó intézmények energiafelhasználás csökkentést célzó projektjeinek előkészítését

kívánta támogatni a megújuló energiaforrás alapú technológiák alkalmazásának, valamint a

hagyományos energiaforrások hatékonyabb felhasználásának elősegítése érdekében. A nyertes

pályázók a támogatást olyan projektdokumentációk kidolgozására fordíthatják, melyeket a

Környezet és Energia Operatív Program 4. és 5. prioritásának keretében meghirdetett energetikai korszerűsítést szolgáló felhívásokra nyújthatnak be.

Jelenleg a KEOP-2009-5.3.0/A. és a KEOP-2009-5.3.0/B. jelű pályázatok 2010. június 30-i

felfüggesztése óta a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség nem hirdetett meg olyan felhívást, amelyre az előkészítés (KEOP-2009-7.4.0 konstrukció) eredményeként előálló projektdokumentációt pályázat formájában be tudnák nyújtani a projektgazdák.

A Környezet és Energia Operatív Program 4. prioritástengely "Megújuló erőforrások"

keretében a megújuló energiából előállított hő- és/vagy villamosenergia termelésre, valamint

bioetanol előállítására és megújuló energiaforrások alkalmazásával kombinált épületenergetikai fejlesztésekre fókuszáló projektek támogatására kerül sor, amelynek eredményeként a megújuló energiaforrásokból termelt hő- és villamosenergia részaránya a teljes hazai energiafogyasztáson belül növekszik, hozzájárulva a fosszilis energiahordozók felhasználásával járó CO2 kibocsátás mérsékléséhez.

Az 5. prioritás "Hatékony energia-felhasználás" célja az épületek (különös tekintettel a központi és helyi költségvetési szervek épületeire és az egyéb középületekre, valamint a vállalkozások üzemi és irodaépületeire), továbbá a távhőszolgáltatók és –termelők energia-takarékosság növelésére, az energia-hatékonyság javítására irányuló beruházásainak elősegítése, támogatása.

Tekintettel arra, hogy a Környezet és Energia Operatív Program pályázatainál a fejlesztési igények jelentősen meghaladják a rendelkezésre álló keretösszeget (cca. 160 Mrd Ft), a Magyar Állam tulajdonában álló ingatlanok esetében a minél hatékonyabb forrásfelhasználás biztosítása érdekében – kormányzati felhatalmazás útján – az MNV Zrt. koordinálja a fejlesztési igények priorizálását a tárcák javaslatainak figyelembevétele mellett, ezen tevékenységén keresztül pedig meghatározza a benyújtható pályázatok körét.

5) Az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program 2.A.1 "Előkészítési tevékenységek

támogatása a hozzáférés javítása érdekében" konstrukció keretében az elektronikus

egészségbiztosítási kártya bevezetésével kapcsolatos feladatainak előkészítése céljából az Országos

Egészségbiztosítási Pénztár 71,0 millió Ft támogatást nyert el. Az EKOP-3.1.1-09 "Az ÁNTSZ

gyors reagálási képességét növelő komplex információs rendszerének fejlesztése a külső

szolgáltatások és belső hatékonyság növelésének támogatására" konstrukcióban az Országos Tisztifőorvosi Hivatal 1.791,0 millió Ft támogatásban részesült az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat gyors reagálási képességet növelő komplex információs rendszerének fejlesztése a külső szolgáltatások és belső hatékonyság növelésének támogatása érdekében.

2011. júliusban készült el az egészségügyi ágazat informatikai fejlesztési koncepciója (e-Health koncepció). A koncepció összefoglalja a korszerű, megfelelő tárgyi és személyi feltételekkel rendelkező, egyenlő hozzáférést biztosító szolgáltatások nyújtására képes infrastruktúra kialakításához szükséges, informatikai kompetenciát igénylő célokat, tevékenységeket és eszközöket, azaz egységes szerkezetbe foglalja az uniós forrásokból (TIOP, TÁMOP, ROP, KMOP,EKOP) megvalósítani tervezett e-Health projekteket: humánerőforrás monitoring rendszer kialakítása, országos egészségmonitorozási és kapacitástérkép adatbázis és alkalmazás fejlesztése, elektronikus közhiteles nyilvántartások és ágazati portál fejlesztése, Nemzeti Elektronikus Kártyán alapuló e-TAJ funkcionalitás megvalósítása, stb.

Az 1247/2011. (VII. 18.) Korm. határozat a 2011-2013. évi Akcióterv keretében kiemelt

projektként nevesítette az EKOP 2.3. "Egészségbiztosítási ügyfélkapcsolatok fejlesztése,

egészségügyi rendszerekbe integrált adatkezelés és azonosítás megvalósítása" című konstrukciót, amely két komponenst, fejlesztési tervet foglal magában. Az egyik komponenseként ügyfélkapcsolati rendszer (CRM), valamint az alapvető nyilvántartások szolgáltató képes alapnyilvántartássá való kialakítása történik meg 2,0 milliárd Ft értékben. A másik komponensben az egészségügyi (intézményeken belüli és intézmények közötti) informatikai fejlesztésekhez alapvető fontosságú, központi és intézményi páciens-azonosítási rendszer, továbbá az e-Recept fejlesztés megvalósítása történik meg

Szociális ágazat

A szociális ágazat uniós fejlesztései elsősorban a Társadalmi Megújulás Operatív Program

(TÁMOP) és a Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP) keretében valósulnak meg.

Az uniós források kizárólag fejlesztési tevékenységre fordíthatók, működésre nem használhatók fel, azok nem váltják ki a hazai költségvetési forrásokat.

A Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) az Új Széchenyi Terv átfogó céljaihoz, a foglalkoztatás bővítéséhez és a tartós növekedéshez elsősorban a munkaerőpiac kínálati oldalára irányuló intézkedésekkel, az emberi erőforrások fejlesztésével járul hozzá.

A jelenleg hatályos Akcióterv alapján 2013. évben az alábbi felsorolt projektek megvalósítására és indítására kerül sor.

A halmozottan hátrányos helyzetű csoportok szociális ellátórendszerhez és szolgáltatásokhoz való hozzáférésének javítása és munkaerő-piaci integrációjuk elősegítése a következő programok segítségével valósítható meg:

5.3.1. ,,Az alacsony foglalkoztatási eséllyel rendelkezők képessé tevő és önálló életvitelt elősegítő programja" c. pályázat a munkavállalásukban korlátozott emberek önálló életvitelének, foglalkoztathatóságának és társadalmi integrációjának javítását szolgálja.

5.3.2. "A hajléktalan emberek társadalmi és munkaerő-piaci integrációjának szakmai és

módszertani megalapozása" program az 5.3.3. konstrukció szakmai és módszertani támogatását biztosítja.

5.3.3. ,,Az utcán élő hajléktalan személyek társadalmi visszailleszkedésének, sikeres munkaerőpiaci integráció megalapozása" projekt az utcán élő hajléktalan személyek fejlesztését és lakhatásának biztosítását segíti társadalmi visszailleszkedésük céljából.

5.3.4. ,,A nők elleni erőszak áldozatait segítő szolgáltatások fejlesztése" program a nők elleni

erőszak áldozatait segítő szolgáltatások fejlesztését, az ellátórendszerben dolgozó szakemberek szakmai kompetenciáinak fejlesztését, továbbá az áldozattá válás megelőzését hivatott támogatni.

5.3.8. ,,A leghátrányosabb helyzetű csoportok munkaerő-piaci esélyeinek növelése érdekében

motiváló képzések és támogató szolgáltatások" program célja a leghátrányosabb helyzetű csoportok tagjainak nyílt munkaerőpiaci elhelyezkedését támogató képzések, felmérések és fejlesztések

kidolgozása és lebonyolítása, támogató szolgáltatások létrehozása.

5.3.9. ,,Tanulási partnerségek a foglalkoztathatóság javításáért" pályázat az aktív korú inaktív,

munkanélküli, társadalmi kirekesztődés által sújtott személyek kulcskompetenciáinak fejlesztését, társadalmi és munkaerőpicai integrációjuk elősegítését, valamint országos nyitott tanulási központ hálózatának létrehozását és működtetését támogatja.

Az alábbi programok a szociális ellátórendszer fejlesztését, a szolgáltatásokhoz való hozzáférés javítását támogatják:

5.4.1 ,,Szociális szolgáltatások modernizációja, központi stratégiai tervezési kapacitások

megerősítése, szociálpolitikai döntések megalapozása" projekt célja a szociális szolgáltatások

modernizációja, központi stratégiai tervezési kapacitások megerősítése, szociálpolitikai döntések megalapozása.

5.4.2. ,,Központi szociális információs fejlesztések" projekt a szociális terület informatikai

rendszereinek továbbfejlesztésére, az elektronizálás kibővítésére irányul az új informatikai

alkalmazások segítségével, valamint az információáramlás hatékonyságának növelésével.

5.4.4. ,,Szociális képzések fejlesztése, szakemberek képzése, továbbképzése és készségfejlesztése valamint a helyi fejlesztési kapacitások megerősítése" program a szociális képzések fejlesztéséhez, szakemberek képzéséhez, továbbképzéséhez és készségfejlesztéséhez, valamint a helyi fejlesztési kapacitások megerősítéséhez járul hozzá.

5.4.5. ,,A fizikai és info-kommunikációs akadálymentesítés szakmai tudásának kialakítása" pályázat célja a fizikai és info-kommunikációs akadálymentesítés szakmai tudásának elterjesztése, mentorhálózat kialakítása, valamint az 5.4.6 program módszertani támogatása.

5.4.6. ,,A fizikai és info-kommunikációs akadálymentesítés szakmai tudásának elterjesztése és

hozzáférhető szolgáltatások fejlesztése" c. pályázat célja a magyar jelnyelvről és a magyar jelnyelv használatáról szóló 2009. évi CXXV. törvény alapján indítandó felsőfokú szakember-képzési programhoz szükséges tananyag-fejlesztés és a képzési programok indítása.

5.4.7. ,,Látássérült emberek elemi rehabilitációs szolgáltatásainak továbbfejlesztése" c. pályázat célja a látássérült emberek elemi rehabilitációs szolgáltatásainak továbbfejlesztése, minőségének javítása, a szolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés fejlesztése, valamint Módszertani Központ létrehozása, és a vidéki elemi rehabilitációs hálózat bővítése, továbbfejlesztése.

5.4.9. ,,Program a szociális alapszolgáltatások funkcióinak kiegészítésére, hatékonyság javítására, a különböző szociális szolgáltatások kapcsolatainak erősítésére" program célja az új komplex, ellátáskoordinációs rendszer kialakítása az alapszolgáltatások (szociális és gyermekjóléti) körében, valamint a szolgáltatások hatékonyságának növelése.

5.4.10. ,,Szociális képzések rendszerének modernizációja" projekt az új szemléletű felsőfokú

szociális mesterképzést, valamint szociális vezetőképző létrehozását és működtetését támogatja.

Célja továbbá a szociális intézmény rendszerben vezetőként dolgozók szakvizsga rendszerének megújítása, korszerű szervezési- és vezetési ismeretek elterjesztése a teljes ágazatirányításban, ágazati humán monitorrendszer kialakítása, minőségbiztosítási rendszer kialakítása a képzések terén.

5.4.11. ,,Az autizmussal élő emberek életminőségét támogató, országos lefedettségű szakmai

tanácsadó hálózat kiépítése" pályázat a közszolgáltatások autista személyek számára való

hozzáférhetőségének javításához, az országos szakmai-tanácsadói hálózat kiépítéséhez járul hozzá.

A következő projektek a helyi közösségek és a civil társadalom fejlesztésére irányulnak:

5.5.1B. ,,Közösségi kezdeményezések és önkéntes programok támogatása - B komponens: A

családi közösségi kezdeményezések és programok megerősítése" c. program célja az országos

szemléletváltás előmozdítása a családi szféra társadalmi jelentőségével kapcsolatban, integrált

szolgáltatások nyújtásával a fiatal gyermekes családok támogatása – a kötelező önkormányzati alapellátási feladatokat kiegészítő eszközökkel – kis közösségi kezdeményezések, például ún.

"családi erőforrás központok létrehozása útján.

Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP) törekvése, hogy az Európai Regionális Fejlesztési Alap segítségével megteremtse az aktivitás növelésének, az emberi erőforrások fejlesztésének, és az ehhez szükséges intézményi reformok sikeres megvalósításának előfeltételét jelentő fizikai infrastrukturális hátteret.

Az Operatív Program specifikus célja, a humán infrastruktúra területi egyenlőtlenségeinek

mérséklése, a hozzáférés javítása, továbbá a humán közszolgáltatások hatékonyságának növelése, átfogó reformjuk elősegítése


Kövesd a BékésMátrixot a Facebook-on a legfrissebb békési információkért!