Dankó Béla: Kátyúképződés ellen folytak munkák a 44-es főúton!


Több megkeresést is kapott a megyei útügyi biztos a 44-es főúton tapasztalt munkálatokkal és a sebességkorlátozással kapcsolatban.

A 44. sz. I. rendű főút ezen szakaszán az elmúlt 4 hétben un. "lokális, foltozásos" felületi bevonat építési munkát végeztek.

Erre a megoldásra azért került sor, mert a főút burkolatán a jelentős teher- és egyéb gépjármű forgalom hatására sűrű repedések, felületi hámlások keletkeztek, melyek egyszerű kátyúzással nem javíthatók gazdaságosan, mivel ezek túlnyomó részének még nincs mélysége. Természetesen voltak a szakaszon már olyan mértékű romlások is, melyeket meleg aszfaltos kátyúzó eljárással javítottak.

Az így előkészített burkolatra bitumen emulzió kipermetezésre szórt zúzalékkal bevonatot képeztek, mellyel lezárták a burkolat repedéseit, késleltetve a további állagromlást, ami elsősorban a víz burkolatba jutásának megakadályozását jelenti. A sok éves gyakorlat, ill. a tapasztalatok szerint ez a felületzárási technológia akár évekre is ellenállóvá teheti az utat a kátyúképződéssel szemben. Természetesen ez nagyban függ az út használati körülményeitől (forgalom nagyság, forgalom összetétel, időjárás, stb.).

A technológia jó gépesítettsége ellenére is elkerülhetetlen, hogy minden zúzalékszem beágyazódjon a kipermetezett ragasztóanyagba, ill. a bitumenemulzió több napi kötése miatt eleve kell némi zúzaléktöbblet.

Ebből adódóan a kipergő szemek miatt a munka elvégzése után mindenképpen sebességkorlátozásra van szükség a felületkezelt szakaszokon, mert a leszórt kő egy részét – ahogy azt az úthasználók is tapasztalhatják – néhány hétig felcsaphatja az járművek abroncsa, illetve, csúszásveszélyt is jelenthet nem kellően megválasztott sebesség mellett.

A sokéves tapasztalatok szerint 40 km/h sebesség megválasztása esetén a felverődés valószínűsége lényegesen lecsökken.

Ebből adódóan kell az ilyen munkák elvégzése után - az időjárástól és a helyi körülményektől függően – pár hétig a 40 km/h sebességkorlátozást elrendelni.

A közútkezelő azonban a Kondoros – Békéscsaba közötti szakaszon már feloldotta a sebességkorlátozást, mivel megfelelőnek értékelték a szakaszon a kőzúzalék beágyazódását.


Kövesd a BékésMátrixot a Facebook-on a legfrissebb békési információkért!