A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Turisztikai Kollégiuma levelében úgy fogalmaz: július 4-i ülésén úgy határozott, hogy "ezzel kapcsolatos álláspontja kialakításához az Önök segítségével egy országos felmérést" készít.
"Annak érdekében, hogy az iparkamara képviselni tudja a helyi vállalkozók véleményét és az így kialakult álláspontot az országos fórumokon, kérjük Önöket, hogy szíveskedjenek elküldeni véleményüket az alábbi kérdésekről:
- Kötelező felszolgálási/szervízdíj legyen, avagy maradjon a választható felszolgálási díj/borravalós rendszer?
- A felszolgálási díj közreműködők közötti felosztásának szabályai, annak arányai kerüljenek a rendeletben meghatározásra, vagy maradjanak a jelenlegi előírások?
Jelenleg a felszolgálási díj alkalmazása a vendéglátóhelyek számára nem kötelező, amennyiben alkalmazzák, abban az esetben a 71/2005. (IX. 27.) GKM rendelet előírásait kell szem előtt tartaniuk. Ezen rendelet előírja továbbá, hogy a felszámított felszolgálási díjat havonta kell a vendéglátásban közvetlenül – üzletben – a közreműködőknek kifizetni, és a kifizetésnek meg kell egyeznie a felszolgálási díj befolyt összegének – külön jogszabályokban meghatározott – adókkal és járulékokkal csökkentett hányadával. A felszolgálási díj közreműködők közötti felosztásának szabályairól, arányáról az üzemeltetőknek a munkahelyi érdekképviseleti szervezettel, vagy annak hiányában a közreműködőkkel kell írásban megállapodni.
Várhatóan ezen rendelet előírásainak módosításával kerülhet sor a felszolgálási díj kötelező bevezetése.
A felszolgálási díj bevezetésének támogatása, illetve ellenzése eldöntése előtt figyelembe kell venni az alábbi szempontokat: a vendéglátásban egyre többen készpénzt helyettesítő eszközzel egyenlítik ki számlájukat, ami bizony a borravaló visszaszorulását jelenti. A kötelező szervízdíj ezt a problémát jelentősen csökkentheti. A szervízdíj bevezetését a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) javasolja, ennek mértéke becslésük szerint 5-15 % lehetne. A kötelező díj bevezetésének végső célja az ágazatra jellemző alacsony keresetek növelése, ezzel a munkaerő megtartása, illetve nem titkolt cél az ágazat további fehérítése. Az online pénztárgépek bevezetése óta látványos ez a fehéredési folyamat, de annak érdekébe, hogy a vállalkozásban közreműködőket is érdekelté tegyük ebben a folyamatban, olyan ösztönzőket kellene a rendszerbe építeni, amelyek, további terhek (adó-, járulék- és adminisztrációs…stb.) nélkül motiválják a szereplőket a jövedelmek legalizálásában" – áll Dunai Péter MKIK főtitkár levelében.
A Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara is begyűjti a véleményeket. Kérjük, hogy a fentiekkel kapcsolatos észrevételeiket, véleményüket titkarsag@bmkik.hu e-mail címre legkésőbb 2017. augusztus 8-ig legyenek szívesek megküldeni.
Háttér információként lássuk az összehasonlítást!
|
10%-os szervízdíjjal alkoholos ital értékesítésénél |
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
2016. |
|
2017. |
|
2018. |
Nettó beszerzési ár |
|
|
|
100 |
|
100 |
|
100 |
100% árrés |
|
|
|
100 |
|
100 |
|
100 |
nettó eladási ár |
|
|
|
200 |
|
200 |
|
200 |
10% szervizdíj |
|
|
|
0 |
|
0 |
|
20 |
szervizdíj után befizendő 15 % nyugdíjhozzájárulás: |
|
|
|
|
|
0 |
|
3 |
szervizdíjjal növelt eladási ár |
|
|
|
200 |
|
200 |
|
220 |
27% áfa |
|
|
|
54 |
|
0 |
|
59,4 |
18% áfa |
|
|
|
0 |
|
36 |
|
0 |
5% áfa |
|
|
|
0 |
|
0 |
|
0 |
4% turisztikai hozzájárulás |
|
|
|
0 |
|
0 |
|
8,8 |
Br. Eladási ár |
|
|
|
254 |
|
236 |
|
288 |
Ebből költségvetésnek befizetendő: |
|
|
|
54 |
|
36 |
|
71,2 |
(ÁFA+Turisztikai hozzájárulás+ szervizdíjat terhelő 15% nyugdíjhozzájárulás) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Vállalkozónál marad: |
|
|
|
200 |
|
200 |
|
217 |
Ebből dolgozók kapják: |
|
|
|
0 |
|
0 |
|
17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5%-os szervízdíjjal alkoholos ital értékesítésénél
|
|
|
|
2016. |
|
2017. |
|
2018. |
Nettó beszerzési ár |
|
|
|
100 |
|
100 |
|
100 |
100% árrés |
|
|
|
100 |
|
100 |
|
100 |
nettó eladási ár |
|
|
|
200 |
|
200 |
|
200 |
5% szervizdíj |
|
|
|
0 |
|
0 |
|
10 |
szervizdíj után befizendő 15 % nyugdíjhozzájárulás: |
|
|
|
|
|
0 |
|
1,5 |
szervizdíjjal növelt eladási ár |
|
|
|
200 |
|
200 |
|
210 |
27% áfa |
|
|
|
54 |
|
0 |
|
56,7 |
18% áfa |
|
|
|
0 |
|
36 |
|
0 |
5% áfa |
|
|
|
0 |
|
0 |
|
0 |
4% turisztikai hozzájárulás |
|
|
|
0 |
|
0 |
|
8,4 |
Br. Eladási ár |
|
|
|
254 |
|
236 |
|
275 |
Ebből költségvetésnek befizetendő: |
|
|
|
54 |
|
36 |
|
66,6 |
(ÁFA+Turisztikai hozzájárulás+ szervizdíjat terhelő 15% nyugdíjhozzájárulás) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Vállalkozónál marad: |
|
|
|
200 |
|
200 |
|
208,5 |
Ebből dolgozók kapják: |
|
|
|
0 |
|
0 |
|
8,5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|