A karantén idején, mikor át kellett váltanunk digitális oktatásra, ének- zene tagozatos tanárként nagy kihívást jelentett számomra. Valamelyest nagy segítség volt, hogy korábbi években az óráimat többnyire interaktív módszerek alkalmazásával igyekeztem színesebbé, érdekesebbé tenni, így a zenetörténeti és zeneelméleti anyagjaimat PowerPoint segítségével szerkesztettem meg. Ez megkönnyítette számomra a kezdeti nehézségeket. Viszont legnagyobb probléma a közös éneklés élményének kivitelezése volt. Több kommunikációs alkalmazás (messenger, classroom, discord, skype, stb…) kipróbálása, tesztelése sem tette lehetővé, hogy együtt tudjunk énekelni a gyerekekkel, így az óra fő tevékenysége, a daltanítás, más módszereket kívánt.
Nagy összefogás jött létre országszerte a művészeti ágazatokban tevékenykedő művészek, zenészek, zenepedagógusok részéről. Csoportok alakultak a Facebook oldalán, melyek segítségével egymást támogattuk ötleteinkkel, anyagokkal, különböző weboldal ajánlásával. Az Óbudai Szimfonikus Zenekar segítette az ének- zenetanárok munkáit azzal, hogy különböző anyagrészeket készítettek egy- egy óra anyagához, s ezt a Youtube csatornán tették hozzáférhetővé. Népdalénekesek és néptáncpedagógusok ének és táncbemutatókat tettek fel különböző csatornákra, hogy segítsék a munkánkat. Ezeket alkalmazva tudtam színesebbé és érdekesebbé tenni az óráimat.
Minden órámat élőben, hangban, vagy videó formájában tartom. Iskolánk digitális felületén, a Discord- on megtanultuk, hogyan tudunk a lehetőségekkel élve különböző módszereket alkalmazni. Rendszergazdáink segítségével elsajátítottuk a program használatát és lehetőségeit. Az élő adással megoszthatok énekeket, videókat, koncerteket, melyek kapcsolódnak az órám anyagához, illetve megoszthatom a saját képernyőmet, így látható az előadásom is a diákok számára.
Hogyan lehet mégis éneket tanítani digitálisan?
A daltanítás a legnehezebben kivitelezhető tevékenység. Sajnos a hang minősége nem mindig tiszta, sokszor akadozik az internet és szaggat. Így videó formájában veszem fel az éneket és küldöm el a diákoknak, vagy Youtube csatornán lévő éneket küldöm el, azzal együtt tanulják meg. A számonkérést szintén videóban kérem.
Az énekóráim zenetörténeti és zeneirodalmi részeit PowerPoint segítségével tanítom élőben, az anyaghoz műzenei szemelvényeket a Youtube csatornán keresztül koncert videó formájában nézzük meg és gyakorlati feladatként pedig a művek kottarészeit lefotózva töltöm fel, amit a diákok füzetükbe másolnak.
Számonkérésnél a Redmenta nevű weboldalt alkalmazom, melyet a diákok már jól ismernek.
Differenciálásként használom a Woldrwall nevű weboldalt, melyben a diákok játékosan gyakorolhatják az adott tananyagot, vagy tananyagrészeket.
A Zenefelismertetéshez az Audacity programot használom, kottaszerkesztéshez pedig a Musescore nevű programot.
Az óráim anyagát az OFI, MOZAIK, OKTATÁSI HIVATAL és KULCS A MUZSIKÁHOZ kiadványaiból állítom össze.
A nehézségek ellenére mindent megteszek, hogy a diákok részére az énekóra továbbra is élvezhető és szórakoztató legyen!
„Legyen a zene Mindenkié”
Kodály Zoltán
180 éves a zeneiskola épülete |
Először beszélgetett a Teológusok klubja Békésen |
Új kezdeményezés: Teológusok klubja Békésen |
Az 1956-os szabadságharc Békésen |
Kálvinra és tanításaira emlékezünk |